اسراب

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

مسخ

تصور کنید که فردا صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید تبدیل به یک حشره‌ی عظیم‌الجثه شده‌اید. آیا از شدت فاجعه دیوانه نمی‌شوید؟ اطرافیان شما با شما چه خواهند کرد؟ دیگر مانند یک انسان فکر می‌کنید یا مانند یک حشره؟ و چگونه با این بدن جدیدتان کنار می آیید؟  مسخ کافکا را به‌قول ناباکوف اگر تنها یک توصیف حشره‌شناسانه بدانیم کاملاً در اشتباهیم. این داستان را تا به انتها نرسانید نمی‌توانید قضاوت کنید که چه کسی مسخ شده است و چه بسا هر روز با انسان‌های مسخ‌شده‌ی زیادی روبه‌رو بشوید. ترجمه‌ی بسیار روان فرزانه‌ طاهری و روایت بی‌نظیر ناباکوف از این اثر، توانسته است حق داستان را ادا کرده و ما را به تماشای یک اثر نیمه‌فلسفی دعوت کند.

  • محمد حسین مرادی

هاروارد مک دونالد

از نزدیک دیدن سرزمینی که این همه در دنیا سروصدا می‌کند و البته چند نسل دشمن ما به‌حساب می‌آید، لذتی جدای از لذت یک سفر معمولی به‌دنبال دارد. سید مجید حسینی، فارغ‌التحصیل دکترای علوم‌سیاسی از دانشگاه تهران کوشیده است در این سفرنامه تمام ذهنیت خود از این سرزمین را کنار گذاشته و با چهل‌و‌سه روایتی که از عکس‌های دوربینش می‌کند شما را با تصویری غیر از تصویری که رسانه‌ها از آمریکا نشان می‌دهند همراه سازد. تحلیل‌های حسینی از موقعیت‌هایی که با آن رو‌به‌رو می‌شود آن قدر منصفانه و گیرا هست که به مذاق هر خواننده‌ای خوش بیاید.

  • محمد حسین مرادی

شاید برای ما شرقی‌ها هیچ چیزی بی‌قواره‌تر و مضحک‌تر از این نوع زندگی نباشد که از یک طرف می‌خواهیم ارزش‌ها و آداب و رسوم و در یک کلام فرهنگ و سنّت خودمان را حفظ کرده و به فرزاندانمان بیاموزیم و از طرف دیگر، با بهره‌بردن از مظاهر تمدّن غرب که در جزئی‌ترین امور و مسائل زندگی‌مان وارد شده‌است، راه را برای جولان فرهنگی متفاوت و شاید متضاد هموار کرده‌ایم و در این میان کار برای ما مسلمانان که دارای شریعت هستیم بیشتر گره خورده است. دکتر سید حسین نصر در این کتاب که با رویکرد آشنایی جوانان مسلمان با فرهنگ و تمدّن اسلامی نوشته شده است، با تأمل در تعارض سنّت و مدرنیته شما را با شرق و غرب آشنا کرده و به زندگی جهتی مناسب می‌دهد. نثر این کتاب که به چندین زبان ترجمه شده است، به‌قدری روان و شیرین هست که خواننده را تا آخر کتاب با خود همراه سازد.

  • محمد حسین مرادی

مارک و پلو

همه چیز از آن جا شروع می شود که دوست آقای ضابطیان به او پیشنهاد یک سفر به ترکیه را می‌دهد و او هم معلوم است مثل همه‌ی ما می‌گوید که تنها یک خبرنگار تازه‌کار است و سفر خارجه به ما نیامده است و... سرانجام نه تنها به ترکیه می‌رود بلکه از فرانسه و اسپانیا و آمریکا گرفته تا ارمنستان و لبنان و کره‌ی جنوبی و هند را هم می‌بیند و به ما ثابت می‌کند سفر رفتن بیشتر از هزینه اراده می‌خواهد. مارک‌و‌پلو هم برای شما از غذاهای کشورهای مختلف می‌گوید هم از سر و وضع و عادت‌های خوب و بد مردمانشان. گاهی می‌خنداند، گاهی شگفت‌زده می‌کند و گاهی بسیار غم انگیز است. البته کلی هم عکس قشنگ دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. بعد از خواندن این کتاب احتمالاً شما هم مثل من وسوسه می‌شوید سفری را تجربه کنید پس در مقابل وسوسه‌تان مقاومت نکنید!!!

  • محمد حسین مرادی